Hälsa och säkerhet - solskydd

Många vill ju komma hem från semestern med en "fin" solbränna. Det är dock viktigt att tänka på att solning kan vara farligt pga UV-strålning. Speciellt farligt kan det vara för barn då barnens hud, dvs skyddet mot UV-strålning, är känsligare än vuxnas på grund av lägre nivå av melanin. I princip rekommenderas, att små barn överhuvudtaget inte ska befinna sig i direkt solljus. Här hittar du tips och råd om solning och hur du skyddar barnen mot solens farliga UV-strålar. Tips om solskyddskläder, solglasögon och solkräm.

 

Informationen på denna sida är endast generell och skall ses som en allmön vägledning om solning och solskydd. Om du eller ditt barn har speciella behov är viktigt att rådgöra med läkare eller annan medicinskt utbildad och kunning person.

vad är uv-strålning?

Det finns olika sorters UV-strålning och olika effekter av att utsättas för UV-strålning. Det är viktigt att komma ihåg att barn tål mindre UV-strålning än vuxna.

Typer av UV-strålning: Ultraviolett (sol)ljus är osynligt. Man kan dela in det i tre typer nämligen UV-A, UV-B och UV-C. UV-A är mer långvågig än UV-B varför UV-B har en större inverkan på huden. Både UV-A och UV-B påverkar bland annat föråldringen av huden. UV-B startar pigmenteringen och huden blir tjockare. UV-A mörkfärgar sedan pigmentet. Det är UV-B som ger upphos vill brännskador om du utsätter huden för för mycket sol. Såväl UV-A som UV-B kan ge upphov till cellskador i huden.

 

Mängd UV-strålning: Hur mycket UV-strålning som huden utsätts för påverkas bla av solens höjd på himmelen. Solens höjd beror i sin tur av årstid, tidpunkt på dagen och var du befinner dig. I tex norra Europa är UV-strålningen lägre på vintern än på sommaren. Ju närmare ekvatorn du befinner dig desto högre nivåer av UV-strålning utsätts din hud för under hela året. Detta beror av att solljuset har kortare väg till jordskorpan.

 

Det är viktigt att komma ihåg att UV-strålningen ökar på hög höjd, av snö, sand och vatten och att moln har en lägre effekt på UV-strålarna än man normalt tror. Moln, liksom en kylande vind ökar risken för falskt säkerhet genom sin kylande effekt. UV-strålningen är i princip densamma som en moln- och vindfri dag. Tänk också på att UVA-strålar även kan passera fönsterglas och att UV-strålar även finns i skuggan!
 


Melanin: Det bruna pigmentet i hudens celler kallas melanin. En mörk person har mer melanin i den naturliga hudfärgen än en ljus person. Melanin skyddar mot UV-strålar. När huden utsetts för UV-strålar ökar mängden melanin. Kom ihåg att barn har mindre mängd melanin än vuxna. Ju yngre barn desto mindre melanin.

Negativa effekter av UV-strålar: För mycket UV-strålar kan ge eksem och brännskador. I värsta fall kan dessa utvecklas till hudcancer.

Positiva effekter av UV-strålar: Man ska även komma ihåg solljusets positiva effekter bla att de ultravioletta strålarna gör att kroppen bildar D-vitamin. Dock behöver vi inte vara ute speciellt länge för att uppnå maximal effekt. 15-30 minuter per dag på händer och ansikte är fullt tillräckligt.

skydd mot uv-strålar

Det finns olika sätta att skydda sig och barnen mot UV-strålning. Naturligtvis är UV-strålningen lägst inomhus men kanske inte så attraktivt när solen skiner därute.

 

Om du är osäker vilket solskydd du och dina barn behöver kontakta läkare eller sjukvården. Nedanstående sektion är endast en allmän och generell information.

Kläder: Ett bra skydd mot sol är kläder. Normala kläder, som tex t-shirts och tröjor, har en solskyddsfaktor mellan 10 och 30. Ett bra alternativ är långärmade t-shirts och lite längre shorts. Vid bad är det extra viktigt att badkläderna, speciellt barnens, täcker så mycket hud som möjligt. Tänk även på att nacken exponeras vid bad och att vatten reflekterar UV-strålarna. Tips om olika badkläder med hög solskyddsfaktor hittar du under sektionen "att ta med / sol och bad" »

Mössa/Hatt: Det är viktigt att skydda huvudet mot solljus med en hatt, mössa eller keps. Dels är det lätt att bränna sig i skallen och dels kan huvudbonaden ge avskärmning för ansiktet (tex keps). En bra huvudbonad har ett väl tilltaget brätte eller skärm. Ju bredare desto bättre skydd. Det finns även barnmodeller med skydd för nacken. Dessa är utmärkta tex vid bad och på stranden. Förslag på hattar och mössor hittar du under sektionen "att ta med / sol och bad" »
 


Solglasögon: Funktionella solglasögon är ett bra solskydd även för små barn. Tänk på att köpa glasögon med högt UV-skydd (både mot UV-A och UV-B). Om glasögonen skyddar från sidan blir skyddet än bättre. Solglasögon med dålig passform skyddar dåligt mot UV-strålar. Solglasögon med nackband gör att glasögonen sitt bättre. Titta aldrig rakt in i solen.

Solskyddsmedel: Det finns en mängd olika solskyddsmedel att välja mellan. Solkräm finns både som kräm, spray och stift.

När du väljer solskyddsprodukt är det bra att tänka på:

  • Välj en solkröm med hög faktor (gärna över 30)
  • Välj ett kännt märke för att vara säker på kvalitén
  • Kontrollera bäst-före-datum så att solkrämen inte har blivit gammal
När du applicerar solkräm på barn, tänk då på att:
  • Smörj ett ordentligt och jämnt lager
  • Var försiktig när du smörjer runt ögon och mun. Om du använder spray, spraya först i din hand och applicera sedan i ansiktet
  • Efter insmörjning, vänta en stund med badet
  • Efter bad är det viktigt att sätta på ny solkräm
  • Glöm inte att extra noga smörja in utsatta områden såsom kinder, näsa öron, nacke och axlar. Även händer och fötter (tex i sandaler) är utsatta områden.

Kom ihåg att solkräm inte ger ett totalt skydd mot UV-strålar!
 

brännskador

Vid brännskador av sol: Om brännskadorna är utbredda och svåra (bla om barnet har blåsor) är det bra om en en läkare får titta på brännskadan. Om du är osäker uppsök alltid sjukvården. Vid mindre brännskador av solen bör man i första hand se till att barnet inte får mer sol så att rodnaden får läka i lugn och ro.

Tänk på att hud som har varit röd/rodnad lättare blir röd igen. Att kyla ner huden men tex vatten eller kylbalsam kan ha en positiv effekt på hudskadorna. Vid solsveda och klåda kan man använda en hydrokortisonsalva för att lindra besvären.

tips och råd om solning

Förutom att klä sig rätt och att använda solskyddsmedel är det bra att tänka på följande för att minimera risken med brännskador på dig själv och ditt barn:

Bad: Vatten reflekterar solljus och ökar strålningens effekt. Detta gäller även en bit under vattenytan vilket är bra att känna till när barnen sitter och plaskar i vattenbrynet. Tänk även på att våta kläder ger ett sämre solskydd än torra.

Båtfärd: Liksom vid bad ökar reflekteringen av solljus i vatten runt en båt

Sand: Sanden ökar strålningseffekten. Tänk även på att barnens nacke och axlar blir extra utsatta för solen när de gräver i sanden.
 


Vind och moln: Vid och moln gör att man inte alltid noterar eller känner styrkan i solen. Detta är framför allt viktigt att tänka på vid båtfärd.

Snö: Reflekterar solljus i hög grad och ökar strålningens effekter. När man åker utförsåkning görs detta på högre höjder där UV-strålningen normalt sett är högre. Glaciärskidåkning på vår, sommar och höst har extremt hög UV-strålning.

Tidpunkt: Undvik att utsätta barnen för direkt solljus när solen står som högst på himlen, dvs normalt mellan klockan 11 och 15. En bra tumregel är att undvika att vara direkt i solen om din skugga är kortare än du själv är. 

Den stora skillnaden mellan resor är inte skeppen du åker med utan människorna du möter ombord.

Om Barnreseguiden.se
Alla artiklar och texter på Barnreseguiden.se är skrivna av barnföräldrarna Per och Kairi som båda älskar att resa. Vi har under många år haft förmånen och möjligheten att resa mycket. Efter att vi fått våra barn... Läs mer >>
 

Kontakt
E-mail: barnreseguiden@smalltraveller.eu
Telefon: 08-50164002


Länkar
Länkar till andra bra sajter >>

Legal rekvisita
Barnreseguiden.se ägs av
Smalltraveller OÜ  (reg nr 12119060)
Supluse pst 5-3
11911 Tallinn
Estland